b3Long`s cHat..
[TuTuP]

x

sibling

tweet..

Like..

title top menu

Saturday, November 20, 2010

Ibu.. Kau Pergi Jua..

 

Masih  segar di ingatan.. pemergian ibu tersayang.. tanpa diduga.. tanpa di pinta.. tiada sebarang tanda.. dengan tiba-tiba meninggalkan aku dalam keadaan terpinga-pinga…

saat ketika aku menanti untuk melahirkan anak ke dua ku.. dugaan itu memang terlalu hebat dan amat menyakitkan.. ibu.. tak sempat melihat anak ku.. hanya 12 jam.. 12 jam.. cucu perempuan tunggal nya.. sesekali aku ralat kerana die terlalu ingin tahu jantina bayi ku ketika itu.. dan die terlalu risau mengenangkan kelewatan aku bersalin..

sesak nafas.. ICU.. bermacam2 mesin mengelilinginya.. wayar.. berselirat.. aku tidak mampu menyaksikan nya.. diam tanpa bicara.. hanya kedengaran nafas nya..turun naik.. denyutan nadi yg tidak stabil, sekejap laju.. sekejap perlahan.. nyata nya.. ibu  sedang bertarung dengan nyawanya.. seketika bila menyedari kehadiran ku.. aku nampak ibu bergerak.. tapi aku dilarang mendekatinya.. tiba2 tirai ditutup doktor dan nurse bergegas mendapatkan ibuku.. nadi nya terlalu lemah.. dengan keadaan sarat.. aku dihantar pulang.. mereka tidak sanggup melihat keadaan aku..

arwah3

aku menanti di rumah dgn tenang.. seorang diri ditemani anak sulong ku yg tidak mengerti apa2… setiap saat dan setiap detik surah yassin di tangan ku.. aku membaca nya setiap waktu..dan subuh itu..tiba2 rumah ku dibanjiri saudara mara ku.. aku kehairanan, ape sebenarnya berlaku… semuanya meminta aku bertenang dan bersabar.. mereka bimbang untuk menyatakan perkara sebenar mengenangkan keadaan aku yg x mengizinkan itu.. xperlu kata-kata aku sudah mengerti.. dan seketika, sampai lah kenderaan jenazah..jenazah ibuku..

arwah1

245 a.m… 20 November 2008.. ibu.. meninggalkan aku.. pergi menghadap pencipta..Yang Maha Esa..tiada kata2 tiada pesanan.. amat sukar untuk aku menerima kenyataan ini.. hancur luluh hatiku.. ibu… kau sentiasa dalam ingatan ku.. aku amat merindui mu.. kini genap             2 tahun kau pergi.. aku doakan ibu tenang di sana..

al Fatihah…

7 comments:

  1. al-fatihah..
    buat akak, be strong oke?

    ReplyDelete
  2. alfatihah ternyata kenangan tuu tetap dlm simpanan....sue pun on august 2008,bf that my sista om March 2008...alfatihah

    ReplyDelete
  3. @nurezzat thanks sis.. alhamdulillah semangat dr hubby.. akak pulih..

    @suhailas kehilangan org tersayang amat menyakitkan tambah disaat kite amat memerlukan nya.. kalau pergi sbb sakit or mmg ade mslh kesihatan, still ok.. tp pergi tanpa pesan.. disaat menanti debaran kelahiran...

    ReplyDelete
  4. al fatihah buat arwah ibu akak...

    ReplyDelete
  5. al fatihah. takziah atas kehilangan yg tersayang. moga rohnya bersama para solihin

    ReplyDelete
  6. gee...
    sabar bebanyak yerr...iza lom lagi merasa kehilangan mak...dan rasanya mcm tak sanggup nak harungi detik2 tu....

    ReplyDelete
  7. @HaNTwO: thanks bro Han..
    @Sweet N Pretty: terima kasih.. insyaAllah.. berkat doa anak2..
    @ieyza: itula.. sehingga skrg masih lg xdapat terima kenyataan ni sepenuhnya.. tp diri redha.. sayangilah mereka sebelum pergi utk selamanya..

    ReplyDelete