b3Long`s cHat..
[TuTuP]

x

sibling

tweet..

Like..

title top menu

Friday, April 15, 2011

AMARAN!! Pokok Beracun..

Untuk share bersama dengan uols.. mrs Gee tempekkan di sini.. Info ni mrs Gee dpt dari teman2 se opis mrs Gee.. acelli dalam bahasa omputih.. tp cheq dah translate kan utk memudahkan uols.. cheq translate pun setakat cheq mampu la.. hahaha.. bukan pandai sgt pun bahasa penjajah.. jom share sama..

Sekiranya anda mempunyai tanaman seperti gambar di atas, dinasihatkan supaya membuangnya.. Tanaman ini sangat umum bagi kita untuk dijadikan hiasan dalaman atau luaran rumah, di taman, atau di pejabat.

Kini telah terbukti bahawa pokok ini atau dikenali sebagai Cane Dumb berbahaya.. Kebiasaannya daun dari pokok ini yg mengeluarkan getahnya (cecair putih seperti susu) akan menyebabkan kegatalan jika bersentuhan dgn kulit. Tapi terdapat fakta2 yg membuktikan ianya lebih merbahaya dari itu.. Sila baca butiran di bawah, ia mungkin berguna pada kita terutama yg mempunyai anak2 kecil.

"Salah seorang teman saya hampir kehilangan anak perempuannya yg meletakkan selembar daun dari tanamn ini ke dalam mulutnya dan mengakibatkan lidahnya membengkak dan mengakibatkan kanak2 tersebut kelemasan. Pokok ini adalah salah satu yg beracun dan kita hendaklah berhati-hati dengan menjauhkannya dari kanak. Pastikan persekitaran di rumah mahupun di rumah pengasuh selamat untuk anak2 bermain..”

Nama : Cane dumb

Tanaman yg terdapat di rumah pejabat di taman yg cantik untuk dijadikan hiasan ttpi amat merbahaya.. Tanaman ini terdapat di Rwanda. Ia merupakan tanaman beracun yg boleh mngakibatkan maut., terutama bagi kanak2. Ia dapat membunuh dalam masa 1 minit bagi kanak2 dan 15minit bagi dewasa. Ianya haruslah dijauhkan dari persekitaran kita demi keselamatan .

Jika tersentuh mata seseorang boleh mengakibatkan kebutaan separa atau kekal.. Beware ok..


No comments:

Post a Comment