b3Long`s cHat..
[TuTuP]

x

sibling

tweet..

Like..

title top menu

Thursday, August 9, 2012

Bunga Cina.. Bunga Dahlia.. Semperit..


Uols semua dah start buat pojet cookies raya ka?
Me baru start satu jenis aje semalam..
Fikirkan next week would be a hectic week for me..
Kita buat dulu satu jenis..
Me pilih buat Bunga Dahlia dulu since my princess suka biskut nih..

Si dahlia.. bunga cina.. samperit pun ada kot org panggil eh..
mana-mana lah.. ni lah hasil me punya bunga dahlia..
alhamdulillah.. its taste good..
bunga pun menjadi tak penyek..
ade yang cakap me punya bunga dahlia nih gemokss..
hahahaha.. me snap via Instagram ler frenss...
memang nampak gemokss.. hihihihi..


Duk dari dalam obeng.. lupa nak snap yang dah siap..
tangan sibuk duk menepis si kecik sibuk nak nolong jugak.. hahaha..
Walaupun mengacau..tapi seronok buat cookies dia ada..
Dia nampak so excited sangat..

Resepi my Bunga Dahlia :


250 G Butter,
1 cawan gula Ising,
1 1/2 Cawan Tepung Kastard,
1 Cawan Tepung Jagung,
2 Biji Kuning Telur,
1 sudu kecil Esen Vanila,
Tepung Gandum..

Cara-cara :
1. Pukul butter and gula ising.. Jangan sampai kembang sangat.. me pakai tangan jer tak guna mixer pun..
2. Masukkan kuning telur one by one.. pukul lagi.. then masukkan esen vanilla.
3. Masukkan tepung kastad, tepung jagung.. Gaulkan..
4. Masukkan tepung gandum.. me tak letak gram, sebab me stop tepung gandum until adunan dah tak melekat kat tgn..
5. Then boleh la gunakan acuan bunga dahlia anda.. tak kira laa bunga kembang berapa belas.. me guna yang plastik tu ajer..
6. Bakar about 15-20 minits dalam suhu 150 degree..

*Seeloknya adunan tuh di tutup dengan kain lembab, supaya ia tak mengeras nanti nak tekan-tekan tu susah..

Wednesday, August 8, 2012

Janji di Tepati..


alhamdulillah.. blog me dah ok dah kan..
sibuk2 pun kalau lah blog ok, at anytime me nak hapdate pun boley
kalau blog ok nih kan kan..

mood la nih *sekarang nih* sangat lah heppi..
walaupun hati nih ade jer yang tak syiok..
kenapa? hurmm its about my work laa..
you know, kalau pikir pasal keja, sapa pun tak syiok..
tambah kalau keja mcm me nih yang kadang2 dah tak bernyawa dah..
tak payah pikir.. tak payah pikir.. wat semak otak jer..

skang nak citer happy happy jer..
dah dekat nak rayer nih haa.. wat per sesedih kan hati sesemakkan kepala kan..
amacam uol pny raya preparation? alhamdulillah v'ol dah settle..
itam kauuuuuu our theme this year..
one of my and my hub faveret kaler.. ok dah dah out of topik..

ape yang me ckp janji di tepati tu tadi?
ahaksss... hubby me dah gantikan my obeng..
last 2years me return to my hometown.. me bwk balik byk peralatan baking me..
and me return balik to Penang, due to a few things especially kiddos..
me tinggal ajer barang perkakas membaking me kat hometown,
..yg me sgt lah sayang tuh.. huhuhu.. *nangis*
hubby janji, will buy a new one for me..
aceli dia payah gak nak bagi kat me obeng tuh..
coz dia tau me nih minat baking2 nih..
bukan ape, dia kesian, me nih byk sgt benda nyer..
dia takut me meletih.. huhuhuhu..
dengan anak2 me yg kecik2 lagi, kerja me yg meletihkan otak me
yang  tak pernah nyer nak abess..and also my study..
dia takut me nanti letih.. dia sayang kat wife dia.. hik hik hik..
kita kasih dia jugak.. ;)


Tadaaaaaa... ini lah my new obeng.. me sangat-sangat seronok..
dengan bergantinyer obeng me nih means hubby me dah bagi me greenlight..
huhuhuhuh yeaaaa.. greenlight untuk continue my hobby..
baking baking baking..
syaratnya tentulah jangan bebankan diri sampai penat or letih..
Tanggungjwab terabai.. study ntah ke mana nanti..
Thank you ya my lovely darling..
Nanti mama bake cake best2 kat papa eh.. huhuhu..


And my first trial.. dah lama sangat dah tak membaking..
sangat laaaa dup dap dup dap dada me nih ..
Me try buat fruits cake...
Tunggu jer me depan obeng tuh sampai masak.. keh keh keh..


Ni lah hasil pertama.. alhamdulillah.. masih tak lupa resepi kek buah me nih..
and the skills still with me.. hehehehe.. need to polish skit.. dah lama tinggal..
for this cake, just me punya adunan tak padan dengan my acuan..
cake nampak kemetot.. tapi alhamdulillah.. rasa nyer wallaaaa..
hantar sikit to my ipar.. so happy she said sangat sedap.. huhuhuhu..

Nanti tunggu kemunculan hasil-hasil baking me..
Hubby said.. "Habislah dah tak bau Ambe Pure dah rumah dia..bau cake jer.."
Hehehehehe.. Ok aper..


Monday, August 6, 2012

Finally..

Phiewww.. finally my blog dah recover back..
saper ler yang mengong sangat menjeles ngan blog me nih..
blog yang tak ade ape2 pun.. ish..
dah sampai 3bulan me xleh nak even go through my own blog..
nasib ler baik laa kan me pny life sgt hectic this few month..

suam2 kuku pun.. me still syg my blog okeh!!!


Tuesday, July 3, 2012

Tak Dan Tak Dan Tak Dan!!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..
thanks for visiting.. *ada ker yg visit?*
its a real hectic life.. *vomit blood*
really cannot find a space at all..
will come back once all this release, InsyaAllah.. BUT WHEN!!!?? 
*phieewww i dont have the answer----> crying*

anyway save the dates and pray for me..
28, 29 & 30th July.. 
All the best.. !!



picas pinjam ngan pokcik google.. sangat sesuaaaaaaiiiii..
 thanks pokcik.. tapi tak cukup lg tu tgn, kena tambah lagi dua.. 
my lovely hubby and kiddoss.. hahaha.. *pitam*

but Alhamdulillah I have a big fan & supporter.. thanks love..




Saturday, June 16, 2012

Cari Rezeki vs Cari Ilmu

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat yang sudi singgah di laman me ini..
Hehehe.. me sendiri pun dah beberapa hari ter miss nak menjenguk laman sendiri..
abis acaner.. ? *kesatpeluhsendiri*

Lepas pulang dari kampung selepas kematian my FIL..
My life sangatlah super hectic.. Cannot imagine at all..
Tinggalkan kerja secara emergency selama seminggu.. 
Thanks team to help me to support my task.. 

Masuk office jer terus terkam payroll, process a thousand over staff Malaysia punya gaji..
And this week process payroll gaji orang India plak about thousand over jugak..
Ish Bangalore laa.. Hyderabad laa.. fening me nak melayan kerenah depa nih.. 
Dengan task-task lain lagi yang menanti me kan.. 
Attend call, attend ticket, attend email.. Meeting sana sini lagi.. 
Memang sangat lah pening dan sakit hati..
Tambah lagi bila dapat call from finance, I have a big problem with the file yang my team back up bila I am not around that day.. wahhhh berasap ko.. 
Sangatlah perlu bertabah.. Ni lah kan habuan.. Tu lah yang me tak suka sangat orang back up kerja me nih.. 
Bukan nak menyombong ke apa kan.. Tapi, bila salah buat, problem tuh kita yang pening nak solve.. 

Bila balik rumah terpaksa lah membuka lappy office tuh sambung keja kat rumah plak..
kalau tak, mau me nak bukak, balik2 terus simpan lam bilik, esok pagi baru lah mencari plak..



Susah hati..huhu.. esok nak pegi sekolah.. apa pun blum ready utk sem nih..
Buku pun dah tiga minggu kot tak sentuh.. 
hati meronta-ronta nak start buat assignment.. tapi bila bukak.. 
Idea sampai sudah tak mai.. Acaner idea nak mai hati susah duk pikir kan kerja..

Pening kepala.. On dua-dua lappy.. 
Si hitam untuk mencari rezeki, si putih kesayangan buat cari ilmu..
Dah tengok dua-dua otak pun blurrr.. 
Nasib lah my dear hubby pun sangatlah memahami..

Hopefully this hectic period cepat2 lah berlalu..
Me need to focus on my study jugak.. :-(





Tuesday, June 5, 2012

My Big Smile..!!

tadi siang dah publish satu entry about my mood yg dah kelaut..
tapi memalam nih tetiba jer me dah boleh tersenyum lebar..
tak sabar ku meng call my dear hub yg sedang on the way..
ku jerit-jerit kat telinga dia..hahaha..sorry eh sayang..
terexcited sikit.. 

dah berhari-hari berminggu-minggu me duk usha2..
naik marah me dibuatnya.. sampai mood me pun kelaut ..
sehari mau 2 3 pat kali me jenguk usha dia..
selagi tak nampak selagi tu la me tak puas hati..
ade jer benda yang tak kena me rasa..
nak start tugasan lain pun me tak dak hati.. 

tapi malam nih, bila me usha lagi.. 
ia dah buat me jerit sampai tak dak suara..
alhamdulillah dengan susah payah perit jerit.. 
berhujan panas mengangkut anak pepagi nak p amik exam.. 
dalam kepayahan study di dalam guruh malam keseorangan.. 
tanpa my hub di sisi..alhamdulillah..
syukur sangat padaMu ya Allah..
satu paper flat and another two sgt puas hati.. 
and me got 3++.. tak sangka.. 

and i can hear suara my hub sgt gembira di hujung talian..
sayang, mama akan try lagi yang terbaik.. 
even xpuas hati dengan score sir botak tuh bagi for one of my paper..
tak per mama still score 3++ this sem.. 
wuhuuuuuu...

so.. tunggu ape lagi.. 
jom kita start panaskan enjin.. 
3 assignment waiting.. :-D
good luck to all my friend out there tooo..








Mencari MOOD yang hilang..


Hari ni masuk opis dengan muka yang pucat lesi..
Kepenatan masih lagi terasa..
ikut kan hati mau ajer me sambung cuti..
tapi mikiorkan tanggungjawab yang ada..
hari nih dah payroll period.. so gagahkan jua kaki ku ini..
nasib baik boss n my lead sambung cutik..
so tak dak laa org nak kacau me.. amannn..

hurm.. me mmg ade problem dengan long distance nih..
it takes a week baru me boleh fully recover dengan kepenatan..
summore full week me dah kerah whole my energy at hometown..
and with long distance..
fuhhhhhhh... real damn tired..

dengan kepenatan me takde mood nak keje..
what you feel after a loooong leave and 1st day start work?
dengan email yang melambak-lambak..
sampai dah kena remove masuk archieve..
study one by one cases dah resolved ker pending..
penat otak weihhh..

takde mood jugak nak study ape lagi wat assignment..
1st class pun me dah tuang..
penat seyh..sampai pukul 7 pagi xdaya nk p class at 830..
best student la me sem nih..kan kan kan..
acaner nak start wat asement kalau result pun lum fully out..
marah btul laa me tau..ape ke lama sangat ko nak publish..

lagi la buat me tak de mood bila mlm ni hub nak back to work..
back to normal routine.. hub di sana me di sini..
me back as superwomen.. huwaaaaaa... sedih!!!!
mencik mencik mencik!!!