b3Long`s cHat..
[TuTuP]

x

sibling

tweet..

Like..

title top menu

Sunday, April 8, 2012

Mode : Ligan Sampai Lebam..


hah tu dia.. my station.. memang dah tak nampak rupa dah..
ada bran? huhuhuhuhu.. itu baru tunjuk mejanya..
tunjuk whole station nanti ada yang pitam tross..
got a few chapter lagi need to cover sebelum pegi berperang besok..
my 1st paper start in a very morning..paper berat plak tuh..
nape la encik2 admin oii hangpa pi set schedule cenggini..
kesian kat me tau..kelam kabut di buat nyer..
cakap or complaint pun tak de makne nye kan..
yang penting kita strive bebetul..pulun yuk pulun..
yang lain kita serahkan pada DIA..tawakkaltualalllah
semoga DIA permudahkan segala urusan me esok..
InsyaAllah.. uoll yang singgah pray for me yer dear..


above was actually my condition now..
so sleepy..huhuhuhuhu..
jeles with this cute cat..
you main2 yer sleep buat me jeles yer..
tunggu besok, abis paper, me balas dendam..


Saturday, April 7, 2012

Craving for...


Selamat berhari minggu buat semua.. ke mana kah atau apa kah aktiviti anda semua di hari minggu ni? Mesti banyak pojet uol kan kan.. Best-best, keep on, its good to enjoy urself, spent time with your loves one and family.. Release la ape2 yang stuck kat dalam kepala otak uols tu..

Me? Hurm..dari pagi tadi duk mengadap lappy nih..duk godek2 sambil melayan si budak2 kecik dua orang nih..godek ape pun tak tau..tak ade ke mana pun minggu nih..just stay at home with kids..my darling still outstation..if he is not around meaning me also wont go anywhere..just went out to office and to Uni only.. nak ke mana lagi kan dah suami nye tak ada.. isteri duk rumah la jaga diri n anak2 elok2 jaga amanah kan..I wont go anywhere without my hubby, trust me..unless if it is matter of works or Uni..there’s no other best place ever if am not with him and family..

Duk godek punya godek jumpa picas2 nih..last few month, gather for farewell big boss, kebetulan boss dr big boss pun turun dari Austin..tengok2 gambar tetiba plak me craving for this… yes, Steamboat with tomyam soup.. wuuuuiii syioknyer.. darling, nanti balik kite pegi yek..

Restoren Yasanabe Japanese Steamboat Sungai Nibong, Penang.

Sesampai-sampai boat dah menanti passenger memasing..
Take a seat please and be ready..

My boat..

Quite nice combination..For me.. But just udang n chicken ajer fresh food..
Can I finish it?

Ready untuk main masak-masak..

Japanese steamboat vs tomyam soup..
I would try the basic soup plak lepas nih..
Aish sedapnye tunggu my dear darling balik..huk huk huk..

Craving la sangat kan..mementang my dear hubby tak ade masuk ke dapur pun mim alip lassssss...al biasa la penyakit M nih..tambah pulak dah tau hanya makan untuk me sorang aje.. si adik western, of coz just nugget, fries and sosej aje dia layan..semua tuh memang selalu ready dalam esbox..summore hubby dh penuhkan esbox sebelum dia OS hari tuh prepare cukup lengkap utk wife ngn anak2 dia..huhhuhu.. si Along plak, nak makan beberat ajer, tapi siang2 buta nih dia tak layan, malam karang baru laa dia carik makan..

So, layan fries and nugget ajer lah isi perut me for brunch today..maybe repeat for dinner oso..am loosing my appetite this few days laa.. layan ajer ngan si gegurl..huhuhu..

Enjoy your weekend..



Friday, April 6, 2012

Take a Break.. Join Me?

lets have some hot coffee..
refresh yourself from a very colddddd office..
its real damn cold today..
with a real bad condition of me..
real down, low self esteem and motivation..
lot of things to think of..
yes..its me i'm a real rigid thinker..
think here and there and everywhere..
end ups.. i didnt know wut im thinking off..
arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

actually..the main reason my head going hairwyre..
it was..
my special, the one who deserve my heart not with me now..
a bit lost.. lost..

eh, uol paham tak? tak? me pun tak paham..
ok lah lets have a cup off coffee and snacks..
before me go too far and couldnt find a way to Uturn..

Thursday, April 5, 2012

Dah berapa banyak kalori dah anda telan hari ini?

Jom check and kira, dah berapa banyak kalori dah kita telan ini hari.. ;)

Kaedah pengiraan kalori makanan
Daily Energy Requirement = berat(kg) * 30 kalori
contoh: berat seseorang 45kg. Kiraannya ialah 45kg * 30 = 1350 kalori setiap hari
kalau kita hendak mengurangkan 1 kg dalam masa seminggu maka kita perlulah mengurangkan 1kg dari kiraan kalori.
contohnya 45kg - 1kg = 44 kg
pengambilan kalori yang perlu diambil ialah 44 *30 = 1320 kalori setiap hari.
baki 30 kalori lagi (1350-1320 kalori) kita akan tolak dari lemak-lemak yang terkumpul dalam badan kita.

PANDUAN MENGIRA KALORI MAKANAN
Kategori:Kuih Muih
1. Kasuiberkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori
Kategori: Lauk Pauk
1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Kategori: Makanan Segera
1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan
1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori

kategori: Minuman
minuman berkabonat 1 tin 285g - 120 kal
minuman kotak 250g - 105 kal
susu tepung penuh krim 1 sudu makan - 33 kal
susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan - 25 kal
aiskrim 2 skop- 390 kal
susu pekat manis 1 sudu makan - 71 kal
yogurt rendah lemak 1 cawan - 90 kal
mentega 2 sudu teh - 75 kal
keju chedar 1 keping -58 kal

Kategori: Makanan Rutin
1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Sumber : Kopipes..Tempek kat sini untuk panduan diri sendiri and jugak teman-teman yang sudi singgah.. ;)

Wednesday, April 4, 2012

Kerja oRang teRlebih Rajin..


Last Sunday, me ade presentation for satu paper Oral English at Workplace.. so we need to select salah satu from our assignment untuk dipresentkan dedepan lecturer and teman-teman sekelas..adeh, pitam ko..daripada malam me duk sakit perut mengenangkan nak kena present dedepan budak-budak kelas me..hubby cakap.. "ala..mama macam tak biasa..dari sekolah rendah sampai la keja asyik duk present ajer kat depan tak ade masalah pun.. small the pieces la for you sayang.." adeh, uolss tengok sat my hubby..actually quite true what he said..memang me dah terbiasa stand in the crowd nih..tapi masalah nyer..itu dulu2..sekarang perasaan kemaluan tu makin menebal.. ditambah plak ini worang semua me tak kenal..setakat senyum2 kambing bila selisih dekat U ajer.. jumpa pun 4 kali dalam sesem..(kalau me follow full class aa...hahahaha..)


dalam duk risau nak present..pagi tuh dengan jayanya me sampai ke kelas..me tengok, ade yang duk tengah tulis note, sambil memember duk present kat depan..ada yang baca terus notes pun ada..ada yg tak sampai 3 minit dah abis..ada yg lama gila pun ada, sebab sangkut2..itu semua buat me rasa sangat lega.. hahaha.. bak kata Mak Lagenda.. caya tak mak? why we always feel like this.. wuhuhu..


and alhamdulillah..am settle my part dengan jayanya..just wait for another group presentation next weekend..and prepare for my final exam.. but asalnye bukan tu yang me nak cerita.. ni dia.. cer tengok bawah cer tengok bawah..




hahaha..sesambil memember lain tengah present..ade yang duk bersembang bagai.. so my lecturer pun project la satu list last-last year punya soalan dekat wall.. lecturer suh ler kami menyalin bagai kata nyer dari v'ols duk sembang..siap ada yang duk promote kueh pun ado..ha ko jangan memain ek..haha..masa pun tak banyak..and that was our last class before final..yang lain pun duk pakat la pulun salin ape yg ade di project kan itu..so, orang yang terlebih rajin dan selalu ade idea pelik2 macam me nih.. ape me buat? me kluarkan my handphone..me snap all the slide..hahaha..al kebetulan hari tuh me tak bring along my lappy, so secara automatiknya all the penD pun me tinggal la.. sebab niatnyer nak masuk this class ajer, and the rest me nak fly sebab kiddos still not 100% well progress..time tak bawak tu lah nak guna plak kan..


apa? cakap me nak menunjuk handphone? eh ade me dulik hangpa nak kata ape? janji keja me senang.. sebab lepas tuh uols uols semua pun follow kan, snap aje all those slides.. yang tak tahan ade yang kluar flash bagai.. hahaha kantoi.. agak2 la lu derrr..


okey la dear all.. me got to go.. need to fokus on reading all the lecturer notes and my modul.. pray for me dear all.. thank you.. ;)

Tuesday, April 3, 2012

Mak Pak's Turn..


tu dia eh ubat.. sapa tengok memang akan cakap makan ubat jer dah kenyang kan.. mau idoknyer..abis dah makan lain tak lalu kita makan ubat jer laa... kasik kenyang.. huhuhu.. =.=" berpeluhkan..

ini hasil tuaian hari nih..hubby actually dari yesterday dah..dapat 1 day MC.. and today continue lagi satu hari..best part he got 1 jab dekat his shoulder..cian hubby ku..and will continue with follow up till this Friday..he is really hard to get sick, but occasionally when he get sick, hurmmm habis lah..and me only started today..actually since yesterday gak..but gigihkan jugak kaki pegi office on Monday since one whole week tak jejak office langsung..even in mode Working From Home but still my work banyak yang sangkut since at the last two days tu connection a bit slow.. so i just settle any urgent request, the rest I just leave it..

so sekarang..rumah pun a bit sunyi..sebab mama and papa sakit..U jaga I, I jaga U.. ;) budak2 ajer la yang bising..Alhamdulillah sebab kiddos dah shows a positive progress, and since Monday dah start pegi baby sitter.. and sekarang its our turn pulak.. Mak Pak's Turn..

okey la dear all..thanks for sudi visit me here.. smuackss smuackksss..

assalamualaikum..



Friday, March 30, 2012

Dah Berjangkit..


Perkara yang me risau-risaukan finally happened jugak.. nak buat camane terima ajer lah..measles yang me risaukan jangkit kat adik.. akhirnye berjangkit jugak kat si gegurl nih.. yesterday nite she started dengan demam kuat..and of course vomitting every 6 hours.. abis jer ubat, dia start bad mood, meracau and muntah..hilang rasa ubat agak nyer.. then continue with ubat, she will be ok back, after 1 hour and start main balik..

but start semalam, 3 kali bangun dari tido.. abis semua cadar and blanket yang ade kena muntah dia..ape pun masuk mulut dia kluar balik..mama mana yang sanggup tengok anak dia cam nih.. mama sangat sedih anak-anak sakit cam nih.. me tgk badan dia cam dah ade rashes..belek-belek tengok measles dah start from tapak kaki dia dah..

she dah start menggaru-garu dan merengek yang badan dia gatal..tak senang duduk mama dia..si tembam mama sat jer badan dah surut dah.. cecepat sembuh sayang anak-anak mama..

* Orang cakap kalau measles naik dari bawah, lambat baik eh.. betul ke?